Memilih Sahabat




NASIHAT yang boleh diikuti dalam membina persahabatan ialah sebagaimana pesanan al-Qamah (seorang sahabat Rasulullah saw) kepada anaknya:

Pertama
pilihlah sahabat yang suka melindungi sahabatnya , dia adalah hiasan diri kita dan jika kita dalam kekurangan nafkah , dia suka mencukupi keperluan.

Kedua
pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu , dia suka menerima dengan rasa terharu , jikalau ia melihat kebaikan yang ada pada dirimu , dia suka menghitung-hitungkan (menyebutnya).

Ketiga
pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu , ia suka menerima dengan rasa terharu dan dianggap sangat berguna , dan jika ia mengetahui mengenai keburukan dirimu ia suka menutupinya.

Keempat
pilihlah sahabat yang jikalau engkau meminta sesuatu daripadanya , pasti ia memberi , jikalau engkau diam , dia mula menyapamu dulu dan jika ada sesuatu kesukaran dan kesedihan yang menimpa dirimu , dia suka membantu dan meringankanmu serta menghiburkanmu.

Kelima
sahabat yang jikalau engkau berkata , ia suka membenarkan ucapan dan bukan selalu mempercayainya saja. Jikalau engkau mengemukakan sesuatu persoalan yang berat dia suka mengusahakannya dan jika engkau berselisih dengannya , dia suka mengalah untuk kepentinganmu.

Dalam memilih sahabat kita hendaklah memilih sahabat yang baik agar segala matlamat dan hasrat untuk memperjuangkan Islam dapat dilaksanakan bersama-sama sahabat yang mulia.